Search This Blog

Saturday, June 3, 2023

การพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหารโดยหลักสันติวิธี (The Development of Labour Competencies and Skills for the Private Sector in Mukdahan Special Economic Zone by Peaceful Means)

 

ดุษฎีนิพนธ์ฉบับนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) ศึกษาบริบทการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหาร 2) ประยุกต์ใช้หลักสันติวิธีสำหรับการพัฒนาสมรรถนะทางกายและจิตของแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหาร และ 3) เสนอแนวทางการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหารโดยหลักสันติวิธี ประชากรที่ศึกษา คือ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญซึ่งเป็นผู้ประกอบการ พระสงฆ์ และนักวิชาการที่เกี่ยวข้องกับการพัฒนาเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหาร จำนวน 15 คน / รูป โดยเก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก


ผลการวิจัยพบว่า


1)ภาคเอกชนขาดข้อมูลและแนวทางการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหารโดยหลักสันติวิธีที่ชัดเจน ต้องการให้ภาครัฐสนับสนุน

เชิงนโยบายเพื่อการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานที่ยั่งยืนและเหมาะสมกับเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหาร


2) ภาคเอกชนมีความกังวลเรื่องการขาดแคลนแรงงานที่มีสมรรถนะและทักษะ ต้องการให้มีการฝึกสมรรถนะและอบรมทักษะให้เตรียมพร้อมต่อการทำงานในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหาร


3)ภาคเอกชนขาดประสบการณ์การฝึกฝนให้แรงงานสามารถพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานโดยหลักสันติวิธี ต้องการให้มีกระบวนการและหลักการฝึกสมรรถนะและอบรมทักษะอย่างเป็นรูปธรรม


 องค์ความรู้ที่เกี่ยวกับการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานโดยสันติวิธี ได้นำหลักภาวนา 4 คือ กายภาวนา (การพัฒนาด้านร่างกาย) ศีลภาวนา (การพัฒนาด้านสังคม) จิตภาวนา (การพัฒนาด้านอารมณ์) และปัญญาภาวนา (การพัฒนาด้านความรู้) ที่ได้สังเคราะห์องค์ความรู้เชิงหลักธรรมจากพระราชนิพนธ์พระมหาชนก โดยการพัฒนาด้านร่างกายและการพัฒนาด้านสังคมเป็นการพัฒนาเชิงทักษะ (กาย) ส่วนการพัฒนาด้านอารมณ์และการพัฒนาด้านความรู้

เป็นการพัฒนาเชิงสมรรถนะ (จิต) ซึ่งพบว่าหลักภาวนา 4 เป็นหลักสันติวิธีเพื่อการพัฒนามนุษย์ ทั้งนี้ ปัจจัยที่จะสร้างแรงงานภาคเอกชนในเขตเศรษฐกิจพิเศษมุกดาหารให้พัฒนาได้นั้นต้องประกอบด้วย


     


1) แรงงานต้องมีความยืดหยุ่นและสามารถปรับตัวให้เข้ากับการพัฒนาสมรรถนะและทักษะอย่างเหมาะสม (Resilience : R) 2) แรงงานได้รับค่าจ้างและสวัสดิการที่เพียงพอต่อการดำรงชีพ (Economic Security : E) 3) แรงงานต้องได้รับการอบรมฝึกฝนทักษะที่จำเป็นต่อการประกอบอาชีพตามมาตรฐานแรงงาน (Standards of Training : S) 4) แรงงานต้องมีฐานรากจากจิตใจที่ดีและมีสันติธรรม มีเมตตาโอบอ้อมอารี มีจิตอาสา มีความปรารถนาดี ไม่ต้องการให้เกิดความขัดแย้งที่สร้างความรุนแรง และมีความฉลาดทางอารมณ์ (Kind-hearted Action : K) 5) แรงงานต้องพัฒนางานของตนเองด้วยความรู้ที่ผ่านกระบวนการสั่งสมความรู้และความเชี่ยวชาญจนเกิดชิ้นงานจริง เกิดเป็นทรัพย์สินทางปัญญา (Intellectual Property : I) 6) แรงงานต้องยึดมั่นและปฏิบัติตามกฎระเบียบและมีวินัยในการทำงาน (Legal Forces : L) และ 7) แรงงานต้องมีภาวะผู้นำ (Leadership : L)


 องค์ความรู้ใหม่ที่ค้นพบ คือ โมเดลการพัฒนาสมรรถนะและทักษะแรงงานโดยสันติวิธี เรียกเป็นโมเดลตัวย่อว่า “RESKILL” หมุนเป็นวัฏจักร เมื่อพัฒนาตัวใดตัวหนึ่งจะต้องพัฒนา ตัวอื่น ๆ ไปพร้อมกัน จึงจะเป็นการพัฒนาทั้งกายและจิตทั้งสองด้าน โดยต้องคำนึงถึงความพร้อมของแรงงานเป็นสำคัญ

A qualitative research study was conducted to investigate the context of labour competency and skill development for the private sector in the Mukdahan special economic zone (SEZ). The objectives of the study were to:

  1. Study the context of labour competency and skill development for the private sector in the Mukdahan SEZ.
  2. Apply the principles of peaceful means for the development of physical and mental competence for private sector labourers in the Mukdahan SEZ.
  3. Propose a guideline for the development of competences and skills for private sector labourers in the Mukdahan SEZ by way of a peaceful means.

The study population consisted of 15 key informants who were entrepreneurs, monks, and academics involved in the development of the Mukdahan SEZ. Data was collected through in-depth interviews.

The results of the study revealed the following:

  1. The private sector in the Mukdahan SEZ has lacked information and skills for developing labour competency and skill development by way of peaceful means. The private sector requires government policy support to create labour competency and skill development that is sustainable and appropriate for the Mukdahan SEZ.
  2. The private sector in the Mukdahan SEZ is concerned about a shortage of qualified and skilled labourers. They need to receive both competency and skill training in order to work in the Mukdahan SEZ.
  3. The private sector in the Mukdahan SEZ has lacked expertise in training labourers to enhance their competencies and skills by way of peaceful means. The process and principles of physical and mental skill training must be implemented in the private sector.

The body of knowledge on the development of competencies and skills for labourers by peaceful means is Bhāvanā (the Four Kinds of Development), comprising Kāya-bhāvanā (Physical Development), Sīla-bhāvanā (Moral Development), Citta-bhāvanā (Emotional Development), and Paññā-bhāvanā (Wisdom Development). This body of knowledge is based on Dharma principles from the royal work called “The Story of Mahājanaka”. The principles found in Bhāvanā are that physical and moral development are skill-based development (Kāya), while emotional and wisdom development are mental development (Citta). It is also found that Bhāvanā is a principle of peaceful means for human development.

In this regard, the factors that will create the development of private sector labourers in the Mukdahan SEZ must involve the following:

  1. Resilience: Labourers must be resilient and able to adapt themselves to the development of competencies and skills appropriately.
  2. Economic security: Labourers are entitled to proper pay and benefits that are adequate for their livelihood.
  3. Standards of training: Labourers must be trained in the key skills required for their occupation in accordance with labour rules.
  4. Kind-hearted action: Labourers must be driven by a good heart and peace, compassion, volunteerism, good intentions, emotional intelligence, and a desire to avoid conflicts that lead to violence.
  5. Intellectual property: Labourers must develop their own work within their knowledge through the process of knowledge accumulation and competence until it is recognized as intellectual property.
  6. Legal forces: Labourers must follow and conform to regulations and work standards.
  7. Leadership: Labourers must have leadership skills.

Friday, May 26, 2023

สนทรพจน์ของนายกรัฐมนตรีเยอรมนี Speech by Chancellor Scholz at the 25th anniversary of the ECB on 25 May 2023 in Frankfurt am Main

 ใน inbox เช้านี้ได้รับสนทรพจน์ของนายกรัฐมนตรีเยอรมนีส่งเข้ามา รายละเอียดยังไม่ได้อ่าน ขอแป๊ะไว้ที่ blogger ก่อน จะกลับมาอ่านวิเคราะห์ครับ

ดร.ณัฐพล จารัตน์

========================================================

Logo der Bundesregierung

 
Speech by Chancellor Scholz at the 25th anniversary of the ECB on 25 May 2023 in Frankfurt am Main
 
Mittwoch, 24. Mai 2023 in Frankfurt am Main
 

Madam President, chère Christine,Excellencies,Presidents,Colleagues,Staff Members of the ECB,Friends,Ladies and gentlemen,shortly after I had been sworn in as Minister of Finance, I visited the ECB tower for the first time. I felt that it was important to come here to Frankfurt right at the beginning of my then term.Because the ECB is at the heart of our common currency.Because the euro has made Europe a tangible part of our everyday lives.And because Europe’s large single market is complemented by one of the largest currencies in the world, making us stronger globally.And the euro area keeps growing:I am pleased that Croatia joined our currency union at the beginning of this year, becoming the 20th member of our euro family.Others share this aspiration and I am confident that more countries will follow in the future.After all, the euro has turned out to be one of the most successful EU integration projects.That slightly laconic statement hides a tremendous amount of hard work. Work done here, at the ECB, but also in Brussels, and in all of our Member States.Time and again, our common currency has been put to the test – and sometimes along with the commitment and determination of the euro area itself.The financial crisis and the sovereign debt crisis, the COVID pandemic, the economic consequences of Russia’s war against Ukraine – there was no ready-made recipe for responding to any of these.That is what makes it all the more remarkable that we can state one thing very clearly today: The euro area is able to defend its currency against all challenges.The euro is irreversible.The ECB has played an unparalleled role in this.Thank you for protecting our currency, dear Jean-Claude Trichet, dear Mario Draghi, dear Christine Lagarde.And our gratitude includes Wim Duisenberg, who left us far too early.You guided and shaped monetary policy through these last 25 years. And when it mattered, your actions and words made a difference.When many feared and some betted that the euro area would break apart, the ECB stood true to its mandate.And it took you, Mario, only a few decisive words to calm down the markets: “Whatever it takes.“I believe that with these words you not only calmed down markets, I am convinced they will enter the history books.And during the COVID pandemic, you Christine, stated that “extraordinary times requireextraordinary action.”Clearly, the basis and remit for this is defined by the ECB’s competence and mandate.At these decisive moments, your leadership gave the world confidence in our common currency.In 1998, the ECB was founded as a strong and independent central bank with a clear mandate – maintaining price stability in the euro area.After the first 25 years, we can say that our common currency is indeed attractive, safe and stable.When it became necessary to establish common banking supervision for large financial institutions, the ECB also stepped in: by serving as the home for a new Single Supervisory Mechanism and setting it up in record time.It is safe to say: The ECB has been an anchor for stability in the euro area. Or, as you phrased it in the video: “stability is your thing.”That comes as a reassurance for our citizens, also in the current economic environment.Russia’s war of aggression against Ukraine is first and foremost a catastrophe for the brave Ukrainian people. But it also puts our countries to an unprecedented test. A test – I might add – that we have so far passed, because we have stood more united than ever.Last year, we have seen the highest inflation rates since the creation of the euro. The consequences are being felt by citizens all over Europe. Those with the lowest income and little savings are being hit the hardest.So, it is good to know that, while we are celebrating this special occasion here tonight, the ECB is actively fighting inflation.I fully support this effort – if I may say so with all due respect to the ECB’s independence.This independence is essential for a stable and credible monetary policy.After all, the value of a currency depends to a large extent on trust. Trust in the institutions that are responsible for this currency.Without trust, neither paper nor digital money has any meaningful value.However, stability and trust are by no means impediments to progress – on the contrary.The work on a digital euro is an ambitious and forward-looking project that will strengthen European sovereignty.To bring its full potential to bear, we should allow for its widest possible use by private and business customers.Strengthening the euro area also requires progress on important legislative projects. As Member States of the European Union, we must play our part.Completing the Capital Markets Union is essential to mobilising the funds we all need to tackle the biggest challenge ahead of us: the transition of our economies and societies towards climate neutrality.Moreover, as I have already outlined as Finance Minister, there is an obvious need to continue our work on the Banking Union.Here, we are aiming for targeted and effective improvements, while building onwell-established solutions that are already in place in Member States.And, ladies and gentlemen, we are also doing our part when it comes to supporting the ECB’s work to implement its core mandate. As much as all EU member states were right in conducting expansive fiscal policy during the pandemic – just remember our ground-breaking agreement on Next Generation EU – our fiscal policies will now have to adjust again and keep an eye on limiting inflationary pressure.That’s how we must join forces with the ECB in the fight against inflation.Last, but not least, ladies and gentlemen, we are proud to be the ECB’s home country.5000 employees from all over Europe work for the ECB and the European Banking Supervision.By the way, this includes a growing number of women.And I can only make an educated guess that this also has to do with your work, Christine, and your role as a trailblazer for equality.Since you became President in 2019, you have not only broken through glass ceilings. You have also opened the ECB’s glass doors towards the urban society of Frankfurt – quite literally, on Night of the Museums this year.The ECB is also strengthening Frankfurt’s role as a leading financial centre in Europe.And I may say, there are new chances to continue this.Following Brexit, Frankfurt has recorded by far the largest number of new license applications for banks and other financial services firms.So, it is fair to say that your presence, the presence of the ECB in Frankfurt, is shaping the city, just like the euro is shaping the European Union for the better. And as I said, there might be new institutions.With an eye to the future, I hope the ECB will continue to be the haven of stability, the beacon of independence and trust, and the trailblazer for progress that we have come to know.Thanks for your hard work and your commitment over the past 25 years!A commitment you called for, Jean-Claude, when you accepted the Charlemagne Prize and you said that “every generation needs to commit itself to Europe all over again.”I couldn’t agree with you more.So let’s commit to Europe again today,by committing to the euro again today.To guarantee the prosperity, unity and stability of our European Union.Happy anniversary!

ที่มา: https://www.bundesregierung.de/breg-de 

Friday, May 19, 2023

"Peace and Buddhism" by Prof.Johan Galtung | "สันติภาพกับพุทธศาสนา" โดย Prof.Johan Galtung


The paper "Peace and Buddhism" by Johan Galtung explores the relationship between peace and Buddhism. Galtung begins by defining peace as "the absence of violence, both direct and structural." He then goes on to discuss the Buddhist concept of "dukkha," which is often translated as "suffering." Galtung argues that dukkha is not simply a personal experience, but is also a social and structural phenomenon. He then suggests that Buddhism can offer a way to overcome dukkha and create a more peaceful world.

บทความ "สันติภาพกับพุทธศาสนา" โดย Johan Galtung สำรวจความสัมพันธ์ระหว่างสันติภาพกับพุทธศาสนา Galtung เริ่มต้นด้วยการนิยามสันติภาพว่าเป็น "การปราศจากความรุนแรง ทั้งทางตรงและทางโครงสร้าง" จากนั้นเขาจึงพูดถึงแนวคิดทางพุทธศาสนาเรื่อง "ทุกข์" ซึ่งมักแปลว่า "ทุกข์" Galtung ให้เหตุผลว่า ทุกข์ ไม่ใช่แค่ประสบการณ์ส่วนตัว แต่ยังเป็นปรากฏการณ์ทางสังคมและโครงสร้างด้วย จากนั้นเขาแนะนำว่าพุทธศาสนาสามารถเสนอวิธีการเอาชนะ ทุกข์ และสร้างโลกที่สงบสุขมากขึ้น

Galtung identifies twenty "strong points" in Buddhism that are relevant to peace. These include the Buddhist emphasis on non-violence, compassion, and mindfulness. He also identifies six "weaker points" in Buddhism, such as the lack of a clear concept of human rights and the absence of a strong tradition of social activism.

"จุดแข็ง" 20 ข้อในพุทธศาสนาที่เกี่ยวข้องกับสันติภาพ ซึ่งรวมถึงการเน้นย้ำทางพุทธศาสนาเกี่ยวกับการไม่ใช้ความรุนแรง ความเมตตา และการเจริญสติ นอกจากนี้เขายังระบุ "จุดอ่อน" หกประการในพระพุทธศาสนา เช่น การขาดแนวคิดที่ชัดเจนเกี่ยวกับสิทธิมนุษยชน และการไม่มีประเพณีที่เข้มแข็งของกิจกรรมทางสังคม

Galtung concludes by arguing that Buddhism can make a significant contribution to the creation of a more peaceful world. He suggests that Buddhists can work to promote peace by engaging in personal transformation, social activism, and interfaith dialogue.

Prof.Galtung สรุปโดยโต้แย้งว่าศาสนาพุทธสามารถมีส่วนสำคัญในการสร้างโลกที่สงบสุขมากขึ้น เขาแนะนำว่าชาวพุทธสามารถทำงานเพื่อส่งเสริมสันติภาพโดยการมีส่วนร่วมในการเปลี่ยนแปลงตนเอง กิจกรรมทางสังคม และการสนทนาระหว่างศาสนา

============================================

ตรงนี้ช่วยโปรโมทบัตร #UOB เพราะชอบส่วนตัว

🚙💙 UOB Car2Cash มีดีไม่เหมือนใคร เพราะดอกเบี้ยต่ำเริ่มต้น 0.45%* เล่มมา เงินไป รถยังอยู่ สมัครวันนี้ รับฟรี! บัตรเติมน้ำมัน ปตท. 1 ปี มูลค่า 12,000 บาท* (เมื่อสมัครผ่านช่องทางออนไลน์ตั้งแต่วันนี้ - 30 มิ.ย. 66)

สนใจสมัคร คลิก https://go.uob.com/3x9kkFm

🚙 ผ่อนนานสูงสุด 72 เดือน

🚙 วงเงินสูงสุด 100% ของราคาประเมิน

🚙 บริการถึงที่ รับเอกสารภายใน 1 ชั่วโมง*

🚙 รับรถอายุสูงสุด 16 ปี

🚙 อนุมัติไว ได้เงินเร็ว ไม่ต้องโอนเล่มทะเบียน

เรื่องเงิน เรื่องด่วน 

โทรได้ทุกวัน ไม่มีวันหยุด 0 2093 4999 เวลาทำการ 9.00 – 17.00 น.

*เฉพาะผู้สมัครผ่านทางออนไลน์ / เงื่อนไขโปรโมชั่น คุณสมบัติ และการอนุมัติสินเชื่อเป็นไปตามหลักเกณฑ์ และเงื่อนไขของธนาคาร / เฉพาะพื้นที่ให้บริการตามที่กำหนด #UOBCar2Cash #รถคันนี้มีแต่ให้

===========================================

Here are some of the key points from the paper:

  • Peace is the absence of violence, both direct and structural.
  • Dukkha is not simply a personal experience, but is also a social and structural phenomenon.
  • Buddhism can offer a way to overcome dukkha and create a more peaceful world.
  • Buddhism has twenty "strong points" that are relevant to peace, such as the emphasis on non-violence, compassion, and mindfulness.
  • Buddhism has six "weaker points," such as the lack of a clear concept of human rights and the absence of a strong tradition of social activism.
  • Buddhists can make a significant contribution to the creation of a more peaceful world by engaging in personal transformation, social activism, and interfaith dialogue.

ประเด็นสำคัญบาง

  •      สันติภาพคือการปราศจากความรุนแรงทั้งทางตรงและเชิงโครงสร้าง
  •      Dukkha ไม่ใช่แค่ประสบการณ์ส่วนตัวเท่านั้น แต่ยังเป็นปรากฏการณ์ทางสังคมและโครงสร้างด้วย
  •      พุทธศาสนาสามารถเสนอวิธีที่จะเอาชนะ dukkha และสร้างโลกที่สงบสุขมากขึ้น
  •      พุทธศาสนามี "จุดแข็ง" 20 ประการที่เกี่ยวข้องกับสันติภาพ เช่น การเน้นที่การไม่ใช้ความรุนแรง ความเมตตา และการเจริญสติ
  •      ศาสนาพุทธมี "จุดอ่อน" อยู่ 6 ประการ เช่น การไม่มีแนวคิดที่ชัดเจนเกี่ยวกับสิทธิมนุษยชน และการไม่มีประเพณีที่เข้มแข็งในกิจกรรมทางสังคม
  •      ชาวพุทธสามารถมีส่วนสำคัญในการสร้างโลกที่สงบสุขมากขึ้นโดยการมีส่วนร่วมในการเปลี่ยนแปลงส่วนบุคคล กิจกรรมทางสังคม และการสนทนาระหว่างศาสนา

--- 

Resource: https://www.transcend.org/galtung/papers/Peace%20and%20Buddhism.pdf

Edited by Dr.Natthaphon Jarat | ดร.ณัฐพล จารัตน์ @NathJarat

Generated by Bard.